REGIO – Het aantal Duitse toeristen dat naar Nederland komt voor vakantie is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens ABN AMRO, dat onderzoek deed naar Nederlandse vakantieparken en campings, wordt dit jaar zelfs een historisch hoogtepunt bereikt.

Zo is het aantal vakantievierende Duitsers in ons land in de eerste vijf maanden van dit jaar ruim verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode tien jaar geleden.

“Wat je ziet is dat Duitsers in vergelijking met bijvoorbeeld Nederlanders bovengemiddeld vaak voor een strandvakantie kiezen”, licht sector banker Leisure Stef Driessen van ABN AMRO toe. “Zij willen ook wat dichter bij huis op vakantie. Daar profiteren met name de Nederlandse kustprovincies volop van.”

‘Voldoende compensatie’

En dat is maar goed ook, want Nederlanders trekken massaal naar het buitenland deze zomer. Slechts 22 procent van de Nederlanders kiest voor een vakantie in eigen land, en dat wordt volgens Driessen voldoende gecompenseerd door de Duitse toeristen. “Deze zomer is de instroom van die Duitsers echt voldoende. De vraag is wel of dat zo blijft. De uitdaging zit in het najaar.”

Verouderde accommodaties

De bank merkt dat er verschillen zijn in hoe vakantielocaties profiteren van de toestroom van Duitse toeristen. Zo stijgt de omzet van campings vooral door het hogere aantal boekingen, vakantieparken hebben meer inkomsten als gevolg van prijsstijgingen.

ABN AMRO stelt verder dat de vakantieparken voor wat betreft boekingen last hebben van concurrentie van sites die particuliere woningen verhuren. Vooral vakantieparken waar de accommodaties verouderd zijn staan onder druk, aldus de bank.

Volgens de bank kan het vakantieparken helpen om in te zetten op flexibele annuleringsvoorwaarden en energiezuinige accommodaties. Ook voor de periode buiten het hoogseizoen.

“Door verouderde accommodaties te vervangen door duurzame vakantiehuisjes dalen de energiekosten”, legt Driessen uit. “Deze kosten zetten de marges in de parken het meest onder druk en kunnen niet altijd worden doorberekend. Investeren in duurzamere accommodaties krijgt dan ook meer aandacht.”

‘Nederland onverminderd populair’

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) constateerde eerder al dat Nederland onverminderd populair is bij inwoners van Duitsland.

In het eerste kwartaal van dit jaar kwam de grootste groep toeristen uit dat land, goed voor 28 procent van de internationale gasten. Volgens het NBTC verblijven Duitsers langer en op uiteenlopende bestemmingen, waardoor meerdere plekken in ons land profijt hebben van toerisme. Ook geven ze gemiddeld relatief meer geld uit tijdens een vakantie.

(Foto: Wonders eten & drinken, Bergen).