BERGEN –In 1949 ziet Armando (1929) het werk van Karel Appel, Constant en Corneille waarmee de kiem voor zijn kunstenaarschap is gelegd. Op die eerste Cobra-tentoonstelling in het atelier van Dirk Hubers aan de Sluislaan, herkent hij de vrijheid.
Over die beslissende invloed op het kunstenaarschap van Armando (1929) gaat de tentoonstelling Overmacht. Armando in Bergen in KRANENBURGH.
Van 26 juni t/m 26 november 2016 presenteert KRANENBURGH zo’n vijftig werken van Armando met bekende thema’s als oorlog en Duitsland. De schilderijen, tekeningen en beelden zijn zelden te zien en komen van musea, particulieren en de privécollectie van de kunstenaar.
De titel is ontleend aan het gedicht overmacht dat Lucebert voor Armando schreef.
Met de klemtoon op de laatste lettergreep verwijst de titel letterlijk naar macht. Ligt het accent op ‘over’ dan heeft het iets onmachtigs. Armando komt graag en vaak in Bergen, al bijna zeventig jaa
Armando (1929), een van de grootste multi-talenten, woont en werkt afwisselend in Nederland en Potsdam.
Behalve beeldend kunstenaar en dichter is hij schrijver, violist, acteur, journalist, film-, televisie- en theatermaker. In 1953 treedt hij voor het eerst met een kunstwerk naar buiten.
Als hij in 1949 in een pension in Bergen zit, is Armando musicus en dichter. Hij is 20 jaar oud en droomt van vrijheid.
Armando, Vijandig 74-78, olieverf op doek.
Overkoepelend thema van Armando’s werk is goed versus kwaad. Het landschap speelt daarbij een belangrijke rol; de natuur, de bomen en struiken die tijdens de gruweldaden van de Tweede Wereldoorlog het toneel vormden en niet ingrepen.
De tentoonstelling begint met werken uit de jaren vijftig. Ook zijn er vroege tekeningen van schuldige landschappen. Zo’n voorbeeld is Paysage criminel (1955), dat hij na een grote wandeling ’s nachts door de duinen bij Bergen maakte. Monumentaal is de twee meter lange bronzen figuur: Liegende Gestalt (2005).