EGMOND-BINNEN – Bij de Abdij van Egmond wordt woensdag 20 mei voor de derde keer stilgestaan bij de herinneringsboom in de abdijtuin. De jaarlijkse herdenking begint om 15.00 uur in de Abdijkerk en is bedoeld voor iedereen die een overleden dierbare wil herdenken.

De herinneringsboom en stilteplek. Bij de boom staat een bankje met de tekst ‘Het is nooit voorbij’. Ook is er een kastje met pen en papier waar bezoekers herinneringen of gedachten kunnen achterlaten. Daarnaast liggen er stenen met namen van overledenen bij de boom.

Tijdens de bijeenkomst opent abt Thijs Ketelaars de herdenking. Burgemeester Jaap Bond spreekt over de betekenis van de herinneringsboom voor nabestaanden. Ook spreekt Susanne Verwer van Hospice Egmond over afscheid en voltooiing van het leven. Het koor Distelvinken verzorgt muzikale bijdragen.

Stenen met namen

Leo Fijen, mede-initiatiefnemer van de herinneringsboom, tv-presenator en schrijver, leest tijdens de bijeenkomst voor uit het herinneringsboek dat bij de boom ligt. Daarin schrijven bezoekers persoonlijke boodschappen aan overleden dierbaren. Na afloop lopen bezoekers gezamenlijk naar de herinneringsboom in de abdijtuin. Daar kunnen opnieuw stenen met namen worden neergelegd.

De herinneringsboom werden op 24 mei 2024 officieel in gebruik genomen op het terrein van de Sint Adelbertusabdij. Het initiatief kwam van de abdij en Hospice Egmond, rond de Nationale Dag Aandacht voor Sterven. Abt Thijs Ketelaars en de toenmalige burgemeester Lars Voskuil openden destijds de openbare herdenkingsplek.

De Abdijkerk is te vinden aan Vennewatersweg 27a in Egmond-Binnen en is woensdag vanaf 14.30 uur geopend. Meer informatie is te vinden op de website van de Abdij. (Bron foto: Abdij van Egmond).