
EGMOND AAN ZEE – De witsnuitdolfijn die vorige week aanspoelde op het strand van Egmond aan Zee, is overleden. Dat heeft Stichting SOS Dolfijn bekendgemaakt. Het dier, dat door de opvang de naam Albi kreeg, werd sinds de stranding verzorgd door medewerkers en vrijwilligers van de organisatie.
Volgens SOS Dolfijn leek de situatie van de dolfijn eerder op de dag juist te verbeteren. “Waarbij wij vanochtend nog een bericht posten dat hij zelfstandig aan het zwemmen was, ging het in de middag snel slechter met hem”, aldus de organisatie. “Zodanig dat hij kort daarna uit zichzelf is overleden.”
‘Dank voor tweede kans’
De dood van het dier heeft grote indruk gemaakt op de medewerkers en vrijwilligers van het opvangcentrum. “We willen iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan het geven van een tweede kans aan Albi. Ook voor al het medeleven en steun die wij hebben mogen ontvangen.”
Het lichaam van de dolfijn gaat voor nader onderzoek naar de Universiteit Utrecht. Onderzoekers hopen daar vast te stellen wat de precieze doodsoorzaak is geweest.
De dolfijn spoelde op zondag 4 mei aan op het strand van Egmond aan Zee. Witsnuitdolfijnen worden maar weinig gezien langs de Nederlandse kust. De soort leeft voornamelijk in het noordelijke deel van de Atlantische Oceaan, maar komt ook voor in de Noordzee.