ALKMAAR/ EGMOND – Zondag 10 mei beleeft Alkmaar en omgeving opnieuw de intocht van de Canadese en Britse bevrijders. Authentieke Canadese en Britse legervoertuigen rijden dan dezelfde route die de bevrijders in 1945 volgden tijdens de bevrijding van de regio.

De historische colonne vertrekt om 09.00 uur vanaf het evenemententerrein in Alkmaar. Het is de bedoeling dat de voertuigen om 9.30 uur stoppen in Egmond aan Zee en om 10.00 uur in Egmond-Binnen. Daarna rijden ze door naar Castricum en Heiloo om uiteindelijk in de binnenstad van Alkmaar terug te keren. De aankomst in Alkmaar wordt rond 12.30 uur verwacht. Langs de route staan naar verwachting veel toeschouwers.

‘Hang de vlag uit’

Volgens de organisatie zorgt de intocht ieder jaar voor een bijzonder eerbetoon aan de Canadese en Britse bevrijders. Bewoners langs de route worden gevraagd om Nederlandse en Canadese vlaggen uit te hangen, zodat de sfeer van mei 1945 opnieuw zichtbaar wordt in de regio.

Static show en verhalen

Rond de Grote Kerk Alkmaar en het Canadaplein start vanaf 14.00 uur een static show met historische voertuigen. Ook is er een officieel programma met muziek in jaren veertig-stijl, toespraken en verhalen over de bevrijding. Onder anderen de Canadese ambassadeur, de burgemeester van Alkmaar en historicus Jesse van Dijl van het Regionaal Archief leveren een bijdrage.

De organisatie van het evenement is in handen van onder meer het 5 Mei Comite Alkmaar, Leguit Motor Company, eigenaren van historische legervoertuigen, het Regionaal Archief en Doss Event Support. Het evenement wordt ondersteund door de gemeente Alkmaar, het Victoriefonds en de provincie Noord-Holland. Meer informatie is te vinden via Alkmaar Bevrijd en Bevrijdingsfestival Alkmaar. (Foto: aangeleverd).