
EGMOND AAN ZEE – De werkdruk voor vrijwilligers van Hospice Egmond neemt na 1 juli iets toe: vanaf die datum zijn de verpleegkundigen niet meer vierentwintig uur per dag in huis. Maar coördinator Els Rosenmöller zorgt dat vrijwilligers en gasten niet de dupe worden van deze verandering. “Straks zijn er altijd twee vrijwilligers tegelijk in huis.”
In het hospice krijgen de mensen in hun laatste levensfase liefdevolle zorg. Rosenmöller prijst zich gelukkig met negentig vrijwilligers, waarvan in totaal vijftig mensen op de werkvloer actief zijn. Ze laat weten dat het nu al de bedoeling is dat er steeds minimaal twee vrijwilligers aan het werk zijn, maar dat het soms gebeurt dat één vrijwilliger de boel moet runnen. “Dat is soms zo in vakantieperiodes. Maar dan kan de verpleegkundige een handig helpen. Dat kan straks helaas niet meer altijd. Dan betalen de zorgverzekeraars de 24-uurs zorg van Evean niet meer. Vrijwilligers zijn vanaf dat moment sowieso niet ’s nachts actief en acht uur overdag. We missen dan acht uur zorg”.
‘Van toilet naar afwasmachine’
Rosenmöller schetst een onwenselijke situatie als er één vrijwilliger aan het werk zou zijn. “Stel je voor: je moet visite verwelkomen en in een kamer vraagt iemand om hem of haar naar het toilet te helpen. In een andere kamer geeft iemand aan pijn te hebben. En dat terwijl je eigenlijk ook de afwasmachine moet leegruimen omdat de kok zo direct moet koken. Dat gaat dan niet. Je begrijpt dat wij er alles aan doen om dit niet te laten gebeuren.” De consequentie van de nieuwe situatie is wel dat de vrijwilligers meer zorgtaken krijgen. “Bewoners naar het toilet of uit bed helpen. Ondersteuning bieden als ze bijvoorbeeld misselijk zijn. Het zijn geen verpleegkundige handelingen hoor, want dat mogen vrijwilligers niet. Maar het komt er wel extra bij. Aan de andere kant geeft het werken zonder zorgverleners een mooie kans op meer betrokkenheid bij de gast. Het blijft een warme plek om te werken.”
De tekst loopt onder de foto verder.

‘Goed monitoren‘
Rosenmöller kijkt zelfverzekerd vooruit. Ze benadrukt dat de gasten van het hospice niets zullen merken van de veranderende werkwijze. “We bespreken van tevoren nauwgezet wat de hulpvragen zijn voordat de verpleging vertrekt. Dat betekent goed monitoren. De wijkverpleging kijkt bijvoorbeeld naar het medicijngebruik en of alles goed gaat met onze gasten. En natuurlijk is er regelmatig contact met de huisarts. En als er geen verpleegkundige in huis is, afkomstig van wijkzorg Egmond, dan zijn ze oproepbaar. Ze moeten wettelijk gezien binnen een halfuur aanwezig zijn.”
Werving
Volgens de coördinator loopt het aantal vrijwilligers niet terug, maar zijn extra mensen altijd welkom. En vooral nu. “Over het algemeen wijzen andere mensen hen op het hospice en krijgen ze een enthousiast gevoel om zelf ook de handen uit de mouwen te steken. Daarnaast doen we aan werving. We adverteren in een advertentiecyclus op Facebook. Hierdoor kregen we onlangs zestien aanmeldingen in een week tijd en dat is veel. Verder presenteren we onszelf bijvoorbeeld op markten.”
De tekst loopt verder onder de foto’s.


Hospice-vrijwilligers Wilma (links) en Trienke.
‘Extra diensten’
De vrijwilligers Trienke uit Limmen en Wilma uit Bergen staan RTV80 te woord. Ook zij zien een toename van taken na 1 juli in het vooruitzicht. Maar dat weerhoudt hen niet om dit werk te blijven doen. “In vakantieperiodes, als minder mensen beschikbaar zijn, moeten de mensen die er wel zijn misschien meer diensten draaien. Tenzij het aantal vrijwilligers de komende tijd groeit, dat zou prachtig zijn.”
‘Niet altijd triest’
De twee vrijwilligers noemen het werk mooi en dankbaar om te doen. Trienke: ”Het is lang niet altijd triest. Want dat denken veel mensen. Veelal hebben onze gasten de situatie waarin ze verkeren geaccepteerd en is er ook veel humor.” De vrijwilligers werken eraan dat de sfeer goed is. Trienke: “Een dienblad met bloemetjes, een koekje of snoepje bij de thee of koffie. Een tosti, soep en een kroket. Een ei bij de lunch als mensen erom vragen. Veel is mogelijk.”
‘Inspelen op behoefte’
Wilma vertelt dat elke dag één gast mag bepalen wat er ’s avonds op tafel staat. “En is dat niet in huis, dan halen we het met de fiets.” Ze laat weten dat de koks koken in de keuken van het hospice, zodat er een prettige etensgeur is te ruiken en dat de gasten een spelletje kunnen doen in de gezamenlijke huiskamer. Wilma: “We proberen er echt iets van te maken. Het moet vooral gezellig zijn. Inspelen op de behoefte van de gasten is heel belangrijk. En dat doen we goed. Vooral dat maakt dit werk zo speciaal.” Zie voor meer informatie de website van Hospice Egmond. (Bron foto’s: Hospice Egmond).
Tekst: Evert Visser/ RTV80.


