ALKMAAR – Hoewel patiënten en medewerkers sinds 28 maart al gebruikmaken van de nieuwe vleugel van het ziekenhuis, vond gisteren de officiële opening plaats. RTV80 TV was daarbij aanwezig.

Centraal tijdens de opening stond een bijzonder kunstwerk van kunstenaar Marinke van Zandwijk. In het atrium van de nieuwbouw – de grote blikvanger van het gebouw – komen glazen bellen te hangen die symbool staan voor verbinding en het samenkomen van levensverhalen. Daarnaast verwijzen de kunstwerken naar de veelzijdigheid van de zorg en de mensen die er dagelijks werken.

Bij de opening waren onder anderen burgemeester Anja Schouten en voorzitter Stefan Kroese van de Raad van Bestuur aanwezig. Samen koppelden zij symbolisch de touwen met de glazen bellen aan elkaar, als teken van samenwerking en verbondenheid. De burgemeester sprak warme woorden over het belang van het ziekenhuis voor de regio. “Ik wens Noordwest, alle medewerkers en patiënten toe dat deze plek een huis van vertrouwen, deskundigheid en menselijkheid blijft voor iedereen in de regio”, aldus Schouten.

Handtekeningen van AZ

De opening kreeg ook een sportief tintje. Ron Vlaar, oud-speler en clubicoon van AZ, overhandigde een ingelijst shirt van de Alkmaarse club met handtekeningen van de volledige selectie. Hoewel de nieuwbouw inmiddels volop in gebruik is, volgt in juni nog een groot feest speciaal voor het personeel. Met de officiële opening is nu ook het symbolische startsein gegeven voor een nieuwe fase van het ziekenhuis.

Kijk je ook naar de zesdelige documentaireserie ‘Binnen bij Noordwest’? De eerste aflevering wordt woensdagavond 13 mei wekelijks om 20.00 uur uitgezonden via zes lokale omroepen in het werkgebied van het Noordwest Ziekenhuis. Dit loopt van Texel tot Castricum en het gaat om Noordkop 247, Streekstad Centraal, RTV80, OSU, Omroep Castricum en BEAT TV. Het Noordwest deelt de afleveringen van elk 25 minuten ook op haar socialmedia kanalen.

(Foto’s: RTV80).