NOORD-HOLLAND NOORD – Tijdens de maandelijkse sirenetest van maandag om 12.00 uur zijn de sirenes in Noord-Holland Noord niet afgegaan. Volgens de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord werkte het systeem dat de test start wel, maar hebben de sirenes geen signaal ontvangen. Waardoor dat is gebeurd, is op dit moment nog niet bekend.

Op de meldkamer wordt onderzocht wat de oorzaak van de storing is. Opvallend is dat de sirenetest in de veiligheidsregio’s Kennemerland en Zaanstreek-Waterland wel normaal verliep. Deze regio’s maken gebruik van dezelfde meldkamer als Noord-Holland Noord.

Na het uitblijven van de sirenes zijn diverse controles en aanvullende testen uitgevoerd. Volgens de veiligheidsregio verliepen deze goed. Er is daardoor op dit moment voldoende vertrouwen dat het systeem functioneert zoals het hoort. Het onderzoek naar de precieze oorzaak van de storing wordt voortgezet.

Wel NL-Alert

Hoewel de sirenes vandaag niet afgingen, werkte NL-Alert volgens de veiligheidsregio wel naar behoren. Bij een noodsituatie ontvangen inwoners via NL-Alert een bericht op hun mobiele telefoon met informatie over de situatie en instructies over wat zij moeten doen. (Foto: PersfotoNH).