EGMOND/ HOORN – Habbeke Shipyard in Hoorn startte onlangs met de bouw van de nieuwe reddingboot voor KNRM Egmond aan Zee. Deze gaat de reddingboot Adriaan Hendrik na 32 jaar trouwe dienst vervangen, laat KNRM Egmond weten.

“De planning is dat nieuwe boot einde dit jaar wordt opgeleverd en begin volgend jaar wordt gedoopt”, aldus Henk Biesboer van KNRM Egmond.

(Bron foto: KNRM).

Van Wijk-Klasse

De nieuwe reddingboot is ontworpen om dienst te kunnen doen onder zeer slechte en zware weersomstandigheden, vertelt Biesboer.

“De nieuwe reddingboot is er een uit de Van Wijk-Klasse. Ogenschijnlijk heeft deze klasse veel overeenkomsten met de huidige reddingboot. De Valentijn-klasse was al een uitstekend ontwerp. Technische innovaties en doorontwikkelingen van ruim dertig jaar maken de nieuwe reddingboot toch wezenlijk anders.”

“Deze Van Wijk is ruim een meter langer waardoor er meer werkruimte is op het achterdek. Het stuurhuis is groter en hoger. Naast meer ruimte geeft dit een beter uitzicht. Een drenkelingenklep aan de achterzijde maakt het stuk makkelijker om drenkelingen uit het water aan boord te krijgen.”

Groter vermogen, minder geluid

“Grotere waterjets met een reductie/keerkoppeling geven de reddingboot meer vermogen en betere voortstuwing om nog beter te kunnen opereren, met name in de branding-zone. Het geluid van de motoren is minder hard door de nieuwste isolatietechnieken. Dit zorgt voor meer conform voor de bemanning.”

“De huidige reddingboot Adriaan Hendrik heeft zich in de afgelopen dertig jaar wel bewezen. Verscheidene reddingacties zijn uitgevoerd tijdens zware omstandigheden. Het vertrouwen van de bemanning in de huidige reddingboot – ook gebouwd door Habbeke – is groot. Ook is het vertrouwen groot in de scheepswerf en de nieuwe reddingboot.”

De redders van KNRM Egmond kunnen niet wachten om de nieuwe reddingboot in gebruik te nemen. Daarnaast vinden zij het prettig om zowel door het hoofdkantoor van de KNRM als de scheepswerf betrokken te worden bij het bouwproces, vertelt de woorvoerder van KNRM Egmond.

De bouw van de nieuwe reddingboot is mogelijk gemaakt door een schenking van iemand die zeer nauw verbonden is met Egmond en het reddingwezen. Hoe de boot gaat heten, bepaalt degene die de schenking deed. De naam van de reddingboot wordt duidelijk tijdens de doop. Dit is een goed gebruik bij de KNRM want veel reddingboten bij de KNRM worden geschonken.

Het beste materiaal

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) vervangt de komende vijftien jaar haar hele vloot van 75 reddingsboten. De nieuw te bouwen reddingboten variëren in bouwprijs van 50.000 euro tot zelfs drie miljoen euro per stuk. Dat betekent een kostenplaatje van ruim 5,5 miljoen euro per jaar gedurende vijftien jaar.

De KNRM heeft er vertrouwen in dat dit geld in de komende vijftien jaren geworven kan worden. Maar daarvoor zijn wel wervingscampagnes en activiteiten nodig. De KNRM investeert hiermee in de toekomst voor een veilig vaargebied in heel Nederland.

Bierboer: “Aan de zeevarenden, binnenschippers, maar ook vissers en watersporters voelt de KNRM zich verplicht alle middelen in te zetten om te helpen en te redden als dat nodig is. Deze verplichting voelt de KNRM ook jegens de vrijwillige redders op de reddingboten. Zij moeten varen met het beste materiaal, zodat zij veilig kunnen uitvaren en veilig kunnen thuiskomen.”

Meer over de KNRM

De KNRM redt mensen op zee en het ruime binnenwater. Vanuit 45 reddingstations, met dertienhonderd vrijwilligers en tachtig reddingboten.

De reddingstations van de KNRM zijn 24 uur per dag, 365 dagen per jaar onder alle (weers)omstandigheden inzetbaar.  Op alle wereldzeeën kunnen zeevarenden een beroep doen op de Radio Medische Dienst (RMD) van de KNRM. De KNRM wordt volledig bekostigd uit vrijwillige bijdragen van donateurs en uit nalatenschappen.