
EGMOND AAN ZEE – De nasleep van de grote brand die vrijdagavond meerdere strandhuisjes van kampeervereniging Van Speijk in Egmond aan Zee verwoestte, is nog altijd voelbaar. Volgens het bestuur kunnen veel betrokkenen nog nauwelijks bevatten wat er is gebeurd. Ondertussen zijn de eerste herstelwerkzaamheden gestart en wordt gekeken hoe de getroffen families verder ondersteund kunnen worden.
Bij de brand gingen vier families hun strandhuisje kwijt. In een update aan de leden laat de kampeervereniging weten dat direct na de brand veel hulp op gang kwam. Met hulp van leden zijn de getroffen gezinnen waar mogelijk ondersteund en is het strand grotendeels schoongemaakt. Ook wordt gewerkt aan het herstel van de schade op het terrein. Grondverzetbedrijf Gul zal vervuild zand afgraven en vervangen door schoon zand. Daarnaast is samen met de TVC de waterleiding gecontroleerd op schade. Op verschillende plekken zijn reparaties uitgevoerd.
Het bestuur spreekt grote waardering uit voor de steun vanuit de vereniging. “Fijn dat iedereen voor elkaar klaarstaat, al is het alleen al met een luisterend oor”, schrijft de kampeervereniging. De komende periode blijft het bestuur in gesprek met de getroffen families om te bekijken welke ondersteuning nog nodig is. Volgende week worden die gesprekken voortgezet.
Grote brand op het strand
De brand brak vrijdagavond rond 18.45 uur uit bij de strandhuisjes van kampeervereniging Van Speijk, ongeveer een kilometer ten zuiden van de boulevard van Egmond aan Zee. Volgens ooggetuigen ontstond het vuur vermoedelijk in de keuken van een strandhuisje, waarna de vlammen oversloegen naar een naastgelegen huisje.

Tijdens de brand ontploften meerdere gasflessen, wat voor grote paniek zorgde onder aanwezigen. Om verdere uitbreiding van het vuur te voorkomen, werden twee naastgelegen strandhuisjes en twee caravans met behulp van zwaar materieel weggehaald.
Brandweerkorpsen uit onder meer Egmond, Bergen, Castricum, Heiloo, Schoorl en Petten kwamen ter plaatse om de brand te bestrijden. Ook de KNRM uit Egmond en Petten en de Egmondse en Schoorlse Reddingsbrigade verleenden assistentie. De bewoners van de getroffen huisjes konden op tijd in veiligheid worden gebracht. Tot zover bekend raakte niemand gewond.
Hoewel de brand inmiddels is geblust, zal de verwerking voor de getroffen families nog geruime tijd doorgaan. De vereniging zegt de betrokkenen daarin zo goed mogelijk te willen begeleiden. (Foto’s: Jan Uiterwijk/Omroep Castricum).

