ALKMAAR/ BERGEN – Stedelijk Museum Alkmaar presenteert vanaf 29 april een tentoonstelling over de ontstaansgeschiedenis van de Bergense School. Dit is de allereerste Nederlandse expressionistische kunststroming.

Schilderij ‘Korenschoven’ van Leo Gestel (Bron foto: Stedelijk Museum Alkmaar).

De expositie heet ‘Van Gogh, Cézanne, Le Fauconnier & de Bergense School’ en is volgens het museum een van zijn meest ambitieuze tentoonstellingen ooit.

Ontstaansgeschiedenis ontrafeld

Sinds 1870 is de kunstwereld in de ban van het realisme van de Haagse School: polderlandschappen onder grootse wolkenluchten en taferelen uit het leven van de vissersbevolking. Enkele vooruitstrevende kunstenaars organiseerden rond de eeuwwisseling internationale tentoonstellingen. Hierdoor konden Nederlanders eindelijk kennismaken met de artistieke vernieuwingen uit de ons omringende landen.

Op de kunstenaars die later de Bergense School vormden, maken vooral de exposities van werken van Vincent van Gogh (1905), Paul Cézanne (1909) en Henri Le Fauconnier (1911) indruk. Na enkele jaren experimenteren ontstond omstreeks 1915 in Bergen een gemeenschappelijke nieuwe stijl: het expressionisme.

Restauratie

Speciaal voor deze tentoonstelling ondergingen veel schilderijen een restauratie, waaronder werken van Henri Le Fauconnier, Jaap Weijand en Frans Huysmans. 

Op dit moment wordt het schilderij van Jaap Weijand ‘Bos bij Duinvermaak’ uit 1913 gerestaureerd. Het werk heeft een sterk vergeelde vernislaag die waarschijnlijk later is aangebracht. Onder dit vernis onthulde schilderijenrestaurator Jazzy de Groot een sprankelend kleurenpalet, met blauwe en roze kleuren. 

Unieke bruiklenen

In de tentoonstelling zijn combinaties van werken te zien van Bergense Schoolkunstenaars als Leo Gestel, Gerrit Willem van Blaaderen en Else Berg met die van Vincent Van Gogh, Cézanne en Le Fauconnier. Daarbij koos onderzoeker en conservator Marjan van Heteren vooral voor werken die deze kunstenaars destijds – in de jaren 1905-1915 – met eigen ogen hebben kunnen zien.

“Hoe inspiratie kan uitwerken, wordt zelden zo treffend en aanschouwelijk gedemonstreerd als hier”, aldus een woordvoerder van het museum.

Restaurator Jazzy de Groot (links) toont conservator Marjan van Heteren het werk van Jaap Weyand. (Foto: Roel Backaert).