BERGEN NH – VVD Bergen heeft zich teruggetrokken uit de onderhandelingen over een nieuw gemeentebestuur. Dat maakte de partij dinsdag bekend. Woensdagavond gaf de fractie op Facebook toelichting op dat besluit. Volgens de VVD vormde het slepende dossier rond het Plein in het centrum van Bergen uiteindelijk het breekpunt tijdens de gesprekken.
De partij zegt de onderhandelingen te zijn ingegaan “met de oprechte intentie om bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen”. Op veel onderwerpen waren volgens de VVD al stappen gezet en was er voldoende basis om samen verder te kunnen. Toch liep het vast op Plein Bergen. Tijdens de onderhandelingen werd geprobeerd afspraken te maken over het bouwproject, maar de VVD vindt het niet verantwoord om vooruitlopend op een uitspraak van de Raad van State nu al gedetailleerde afspraken vast te leggen in een politiek akkoord. “Na een zorgvuldige afweging” besloot de partij daarom uit de onderhandelingen te stappen.
In de verklaring benadrukt de VVD dat het besluit niet lichtvaardig is genomen. “Compromissen horen bij besturen, maar er is ook een grens. Voor ons lag deze hier”, aldus de partij.
Plan Plein
Het plan is om twee nieuwe gebouwen neer te zetten op de plek van de gesloopte Bakemaflat en kiosken. Het betreft 29 appartementen, horeca, winkels/commerciële ruimte en een ondergrondse parkeergarage. Van de woningen zijn er twaalf bedoeld als sociale huur. Daarnaast wordt het plein opnieuw ingericht met meer groen en verblijfsruimte.
‘Beoordelen op inhoud’
De VVD zegt zich ondanks het afbreken van de gesprekken onverminderd te blijven inzetten voor inwoners, ondernemers en de toekomst van Bergen. Voorstellen zullen volgens de partij voortaan steeds “op inhoud” worden beoordeeld.
Ons Dorp wil toch deelnemen
De VVD is na Partij Ons Dorp de tweede belangrijke politieke partij die afziet van deelname aan een raadsbreed akkoord. Tenminste, dat meldde de partij onlangs. Maar Partij Ons Dorp liet eerder deze week weten gesproken te hebben met de informateurs en bereid te zijn om toch constructief mee te doen aan de coalitie. Wat ging eraan vooraf? Eerder stapte deze grootste partij (7 zetels) uit de onderhandelingen omdat Ons Dorp drie wethouders wilde aanleveren. Hiermee gingen de andere vijf partijen niet akkoord. Ons Dorp zou nu het aanbod hebben gekregen om één wethouder te leveren, namelijk de asielwethouder. De partij wil dat die wethouder de portefeuille asielopvang krijgt, evenals huisvesting van statushouders, maatschappelijk vastgoed, wijkgericht werken, veiligheid, communicatie en inwonersparticipatie.
De partij schrijft hierover in een persbericht het volgende: “Deze werkterreinen maken integraal onderdeel uit van onze oplossingsrichtingen. Daarbij is het belangrijk dat onze wethouder volledig mandaat krijgt om daadwerkelijk uitvoering te kunnen geven aan deze portefeuille. Wij verwachten op deze wijze onze verkiezingsbeloften te kunnen waarmaken.” (Bron foto van team VVD Bergen: VVD Bergen).
